جشن 100 سالگی مدرسه «محمدیه» در تکاب برگزار شد

جشن «سده محمدیه» به مناسبت گرامیداشت یکصدمین سال تاسیس اولین مدرسه در تکاب با حضور جمعی از مسوولان محلی و مدیران، معلمان و دانش آموختگان این مدرسه برگزار شد.

فرماندار تکاب در این آیین گفت: برگزاری آیین گرامیداشت یکصدمین سال تاسیس نخستین مدرسه در این شهرستان یک رویداد بزرگ، مهم و ماندگار فرهنگی است که می تواند بین نسل فرهیخته گذشته و نسل فعلی پیوند عمیقی ایجاد کند.

«علی مکرمی» با بیان اینکه تکاب یکی از مناطق جغرافیایی و فرهنگی قابل توجه در ایران است که در عرصه آموزش نوین غیر مکتب خانه ای پیشتاز بود، افزود: تاسیس مدرسه به سبک آموزش نوین در یکصد سال پیش در این شهرستان نشانه بارز و سند جاودان فرهیختگی مردم فرهنگ دوست و هنر پرور این منطقه است.

وی اظهار داشت: برگزاری این رویداد فرهنگی تلاشی برای حفظ هویت غنی فرهنگی و میراث معنوی پیشینیان به شمار می رود.

فرماندار تکاب با اشاره به قدمت فراوان تعلیم و تربیت نوین در تکاب ادامه داد: برگزاری این جشن موجب وفاق و همدلی مردم، شناساندن قدمت فرهنگ غنی و پیوند میان نسل قدیم و جدید فرهیختگان فرهنگی، ادبی و هنری تکاب شده است.

مکرمی با بیان اینکه صدمین سال تاسیس مدرسه محمدیه نماد فرهنگ، هنر و ادب تکاب است، افزود: جشن سالروز تاسیس این مدرسه یک رویداد مهم فرهنگی است که موجب شناساندن بیش از پیش تمدن و فرهنگ کهن مردمان منطقه و خلق گره بزرگ فرهنگی و ادبی نسل قدیم و جدید تکاب می شود.

وی گفت: با برگزاری جشن سالروز تاسیس اولین مدرسه در تکاب ظرفیت های فرهنگی و هنری و ادبی و سرآمدان این عرصه ها که از یکصد سال پیش منشا تحولات فرهنگی عمده ای در تکاب و شهرهای اطراف بوده اند، به خوبی معرفی می شود.

فرماندار تکاب با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانش آموخته مدرسه محمدیه تکاب نیز اضافه کرد: دانش آموختگان این مدرسه در بازتولید و اشاعه فرهنگ، علم و آگاهی در میان اقشار مختلف جامعه نقشی اساسی و ماندگار ایفا کرده اند.
 مدرسه 6 کلاسه ابتدایی محمدیه به همت مرحوم حاج سردار افشار، ارباب دهستان کوچک تکاب (تکانتپه افشار) به عنوان اولین مدرسه به سبک آموزش نوین در سال 1297 هجری شمسی تاسیس شد و سید ابوالحسن هاشمی از آموزگاران این سبک آموزشی از سوی حاکم وقت منطقه به عنوان اولین مدیر و معلم مدرسه محمدیه منصوب شد.

با تاسیس مدرسه محمدیه، منطقه تکاب افشار بسیار زودتر از سایر مناطق وارد آموزش نوین شد و فرزندان اقشار و طبقات مختلف اجتماعی توانستند از خدمات آموزش و پرورش بهره مند شوند.